Trikset som kan gjøre det lettere å stå opp

Å stå opp tidlig kan være en evig kamp med slumreknappen, og i det mørke vinterhalvåret kan det om mulig føles enda tyngre å komme seg ut av senga. Å få nok lys kan ha mye å si, ifølge søvneksperter. 

– Forskning utført av ulike forskere ved Institutt for Samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø, meg selv inkludert, fra 1990 og frem til i dag, viser at cirka 30 prosent av befolkningen har betydelige innsovningsvansker i mørketiden, sier Vidje Hansen.

Hansen er tidligere forskningsleder og professor i psykiatri ved Universitetssykehuset i Nord-Norge og Norges Arktiske Universitet.

Sjekk også: Kom i gang med Google Home på norsk

Han har selv bodd i Nord-Norge i mer enn 40 år, og har blant annet forsket på mørketidsplager i normalbefolkningen.

– Søvnplagene arter seg slik at man ikke blir trøtt ved den vanlige leggetiden om kvelden. Folk prøver å bøte på dette ved å legge seg til vanlig tid, da kan man fort bli liggende i flere timer uten å sovne. Det å sovne i 03 – 04-tiden er ikke uvanlig. Eller man sitter oppe til langt på natt, forklarer han.

Hvitt lys kan hjelpe – hvis det er sterkt nok

Han forteller at lysterapi er en vanlig behandling for søvnproblemer. Det går ut på at man utsettes for sterkt hvitt lys på morgenen, og prøver å lure kroppen til å tro at det er naturlig dagslys. Han understreker at det ikke hjelper å ta solarium eller å eksponeres for annet kunstig lys fra dataskjermer og vanlige lamper.

– I og med at lysbehandling krever lamper med styrke på minst 5000 lux for å kunne påvirke søvnmønsteret, sier det egentlig seg selv at dette ikke kan virke, sier han. 

Les også: Hvilken kaffemaskin bør du velge?

Lysstyrke måles gjerne i måleenheten lux, som forteller hvor godt en flate på én kvadratmeter blir lyst opp. På en solskinnsdag vil styrken kunne være på omtrent 100.000 lux, mens vanlig arbeidsbelysning typisk ligger mellom 200 og 500 lux. 

Anne Wilhelmsen-Langeland – som er psykolog ved Institutt for psykologisk rådgivning i Bergen og har en doktorgrad i søvnvansker – er heller ikke ukjent med søvnproblemene som kan oppstå i den mørke halvdelen av året.

Ifølge henne kan såkalte «wake-up-lights», vekkerklokker som lyser opp soverommet, være fint å bruke dersom man foretrekker å våkne til lys.

– For dem som føler seg mer nedfor og trett i vinterhalvåret, kan dette fungere bra. Dersom du har en tendens til å forsinke døgnrytmen, kan du ved hjelp av lyset redusere melatoninnivået når du våkner, og dermed stille døgnrytmen, forklarer hun.

 

Så du denne? Slik lader du mobilen raskere

Hun trekker frem at dersom du har en døgnrytmeforstyrrelse (forsinket søvnfaselidelse) er ikke dette riktig måte å bruke lyset på. 

Hvis man skal bruke lys mener hun at man bør vite hva man bruker det til, for det er ikke en vidunderkur som «virker på alle, for alt». Det aller beste er selvsagt å få naturlig dagslys, gjerne minst en time per dag. 

– Det er ofte vanskelig å få hvis man kommer og går fra jobb når det er bekmørkt. Så det kan absolutt være bra for mange å bruke kunstig lys som kompensasjon for lite dagslys i mørketiden, sier psykologen.

  

Philips Wake Up Light Lamper

Philips Wake Up Light

Våkne til naturlyder og soloppgang
(2)
10+ stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
990,-

Lys og mørke påvirker søvnhormon

Når det faller lite lys inn i øynene øker utskillelsen av melatonin – et mildt søvndyssende hormon, og vi føler oss trette. Når det er dag og mye naturlig lys både ute og inne, minsker mengden av melatonin i blodet, og vi føler oss kvikke og opplagte, forklarer søvnekspertene.

– I vinterhalvåret, når vi ikke har de samme svingningene i melatonin-mengde i blodet som i sommerhalvåret, blir den vanlige biologiske rytmen vår forstyrret. Vi sier at den biologiske klokken er blitt «avsporet», forklarer Vidje Hansen.

Anbefales: Hvilket nettbrett bør du kjøpe?

 

 

Opprettet: 06.12.2016

Sist oppdatert: 22.01.2019