Meny
Søk
Logg inn
Bil som blir vasket med høytrykkspyler

Slik bruker du høytrykkspyleren riktig

Publisert 01. mar 2019 10.11, Oppdatert 27. mar 2019 08.55

En god høytrykkspyler gjør vaskejobben enklere. Høytrykkspylere egner seg til flere bruksområder, men hvordan skal du egentlig bruke den, og hvordan velger du dyse? Mange bruker høytrykk til vask av bil, her får du tipsene fra bildeler.no og høytrykks-produsenten AVA.

AVA, den norske testvinneren

Utvalget høytrykkspylere har økt betydelig med den nye, norske aktøren AVA. Utfordreren har en betydelig andel produkter som kommer i tillegg til vårt Kärcher-utvalg. AVA har fått gode anmeldelser både i tester og av kunder, med toppscore og 10/10 av tek.no. Bilentusiaster har allerede tatt AVA inn i varmen, og de verdsetter spesielt den stålarmerte slangen som gjør at du unngår knute eller knekk på slangen.

Les også: Din neste høytrykkspyler bør være norske AVA

Hvilken høytrykkspyler bør du kjøpe?

Velg rett høytrykkspyler for ditt bruk. Dersom du ikke vasker gårdsplass eller terrasse trenger du ikke en P80 Master 80+. Og for de fleste vil en P60 med 145 bar og 500 liter vann være tilstrekkelig god for bilvask. Denne kommer både med og uten terrassevasker.

– Bor du i leilighet og høytrykksvasker en gang imellom anbefaler jeg GO-modellen, en håndholdt variant du enkelt frakter med deg fra boden og dit du skal vaske. Dette er en rimeligere modell som passer for deg som ikke har behov for de store vaskejobbene, sier designer på AVA, Are Dag W. Eriksen.

Tips til valg av dyse

Det er viktig å velge rett dyse for å oppnå best mulig resultat, og ikke minst å unngå og vaske for hardt på ømfintlige flater som terrasse av tre og billakk. Eriksen advarer mot bruk av roterende dyse mot feil underlag. En turbodyse er velegnet for grov vask av asfalt og er sterk nok til å fjerne mose og gress mellom hellene.

– Man bør ikke bruke en kraftig rotordyse til enklere rengjøringsjobber. Vår turbodyse bør ikke brukes på terrasse av plank, gummidekk eller billakk, sier Eriksen.

Justerbar eller fast dyse

Flere av høytrykkspylerne på markedet har justerbar dyse der du selv velger hvor skarp stråle du ønsker å bruke. På faste dyser er antall grader oppgitt, der 15 grader vil gi en skarpere stråle og kraftigere vask enn en 60 grader. Til gjengjeld vil en bred dyse vaske raskere, i alle fall dersom det er nok trykk og vann.

Hvor mange bar trenger man?

Det er ikke vanntrykket, men vannmengden som gir effektiv og god høytrykksvask. Når det gjelder AVA er serien navngitt fra 30 til 80 Master, der høyeste tall i serien indikerer hvor kraftig maskin du kan forvente deg.

Med andre ord vil en bærbar AVA GO P30 være ideell for enkle vaskejobber, og 360 liter og 110 Bar vil trolig være nok for mange. Mens en P80 Master+ er ideell for krafttak og større vaskejobber med sine 600 liter per time, 160 bar, og en omfattende dysepakke.

Vi tester AVA høytrykkspyler:

BILVASK

Vask av bil kan være så enkelt eller så avansert du bare vil. Bildeler.no gir deg noen tips på veien til en renere bil med effektiv og skånsom høytrykksvask. Jan Fredrik Hansen i bildeler.no har bilvasketipsene som passer for mannen i gata.

Før du starter

Før du starter vasking av bil bør du ha utstyret klart og sjekke om det fungerer. I tillegg kan det være lurt å ta en titt på yr.no, hverken sterk sol eller regn er egnet for bilvask. Det er kjedelig å ha bilen full av avfetting for så å oppdage at du ikke har parkert nære nok vannkrana. Du vil nødig la kjemien virke for lenge.

Du trenger:

- Høytrykksspyler
- Tilgang til vann og strøm
- Avfetting
- 2 bøtter med varmt vann
- Bilsjampo
- 1 vaskehanske i microfiber
- Tørkehåndkle i microfiber

1. Avfetting

Ved bruk av felgrens eller avfetting er det viktig å lese bruksanvisningen på flasken. De fleste produktene skal sprayes på tørr bil. Turtle Extreme prewash er et slikt produkt som vil fungere for både felg og skitten lakk. I følge bruksanvisningen for dette produktet skal denne virke 2-3 minutter og du rekker i prinsippet rundt bilen før produktet skal skylles av igjen.

– Du bør være varsom med bruk av avfetting og felgrens når det er sol, det setter fart på kjemien og kan skade lakk og krom-lister, forteller Hansen.

Avfetting bør heller ikke brukes på krom-lister eller vinduer da vinduene blir skjoldete og listene kan få stygge merker du vil slite med å få pene igjen, utdyper han.

2. Avspyling

Finn frem zoomlansen og still inn 40-60 graders spredning med flatdyse. Er bilen veldig møkkete kan du med fordel går grundigere til verks i hjulbuen. Her kommer de korte, medfølgende pistolene fra AVA til sin rett. Disse gjør det enklere å komme til i hjulbuen der det er trangt om plassen.

– Husk at avfettingen ikke gjør jobben alene, det er nå vaskejobben begynner. Spyl bilen godt nedenfra og opp. Spyl av godt så det ikke ligger igjen sand når du skal begynne å vaske med skum.

3. Sjamponering

Bilsjampo gjør jobben enklere. Les på flasken for riktig blandingsforhold, som er viktig for mer effektiv vask. AVA har utviklet en skumkanon som blant annet Tek.no fremhever i sin test. Skumkanonen er nøye designet for å lage den perfekte kombinasjonen av vann, såpe og luft som gir et tykt skum som blir hengende lenger på bilen enn ved sjamponering for hånd. De fleste såper kan monteres direkte på skumkanonen, og som følger med dersom du kjøper Master-serien til AVA.

Ingen skumkanon? Ikke jo problem, da sjamponerer du for hånd. Hansen anbefaler bruk av to bøtter når du skal gå i gang med vaskingen, en bøtte med sjampo og en bøtte for skylling.

– Du kan med fordel ha en rist i bunden av bøtta. Da legger skitt og grus seg under risten, og du unngår å få møkka opp igjen når du skal vaske neste runde. I tillegg anbefaler jeg å bruke en vaskehanske i microfiber som er laget for bilvask. Den unngår å dra eventuelt gjenværende sand rundt mens du vasker, noe som gir ekstra skånsom vask.

Bruk mye vann når du vasker, og rengjør et panel av gangen. Hansen forteller at han gjerne begynner med taket for deretter å vaske panseret, bagasjelokk og til slutt dører og vinduer. Er bilen veldig møkkete kan du med fordel sjamponere bilen to ganger med en avspyling imellom, forklarer bildeler.no.

4. Avspyling med høytrykk

Når du skal i gang med å spyle av bilen vil en dyse på mellom 40 og 60 grader være velegnet og zoomlansen til AVA gjør det enkelt å komme til på taket spesielt dersom du har en høy bil.

– Spyl av bilen til du ikke lenger ser såperester eller skum som pipler ut noe sted. Husk å spyle bilen nøye. Gå gjerne over bilen en ekstra gang før tørking.

5. Tørking av ren bil

For å unngå skjolder anbefaler Hansen bruk av bilhåndkler. Microfiber har tatt over posisjonen til pusseskinn, og fordelen med microfiber er at den har god oppsugningsevne, med opptil 4 ganger sin egen vekt. Det finnes også en rekke bilnaler på markedet, noe Jan Fredrik Hansen ikke foretrekker.

– Begynn å tørke på taket og jobb deg nedover. Skyll av kluten dersom du oppdager møkk på kluten og vri opp når den er våt.

Etter at du har jobbet deg over hele karosseriet, kan du åpne dørene og bakluke for å tørke bort vann i karmene og bilskilt. Nå er jobben gjort og for å holde bilen ren lenger bør du spyle raskt av bilen for salt eller skitt hyppig, så vil også grovvasken gå lettere.

Se alle våre høytrykkspylere.