Virtual reality og VR-gaming: alt du trenger å vite

Virtual reality, eller virtuell virkelighet som vi sier på godt norsk, har vært en snakkis innenfor tech-miljøene i årevis og flere løsninger er tilgjengelig. De siste årene har VR-gaming virkelig fått fart, og det finnes nå mange spill som støtter det. Vi har tatt en prat med VR-ekspert Christer-André Fagerslett i VR-selskapet Dimension 10, som forklarer noen av spørsmålene.

Hva er VR (virtual reality)?

På norsk heter VR kunstig virkelighet. Mange vil anse VR for å være det neste steget innenfor interaktive opplevelser. Til nå har man opplevd dataspill i et todimensjonalt format – nemlig på en skjerm eller TV. Nå kan man oppleve spill og film tredimensjonalt gjennom å bevege kroppen. Det er en fullstendig tilstedeværelse i det du opplever.

– Man må rett og slett prøve VR for å forstå hva det er.

Med VR-briller kan du bevege hodet for å se deg rundt i spill/filmuniverset, og med spesialiserte kontrollere kan du også styre hendene.

Se vårt utvalg VR briller og tilbehør til VR.

Hvordan kan man bruke VR?

I dag er ikke lenger VR-teknologien forbeholdt spesielt interesserte. Du finner 360 graders bilder og videoer i Facebook-feeden, stadig flere smarttelefoner støtter teknologien og både VR-briller og 360-kameraer er plutselig tilgjengelig til en overkommelig pris. De vanligste måtene å benytte seg av VR, er ved å kjøpe briller til PlayStation 4, PC, eller mobil. VR, og særlig VR-spill, krever ofte sterke datakomponenter – man får dermed den kraftigste VR-opplevelsen med VR-briller til PC.

Les mer om hvordan du får den beste VR-opplevelsen.

PS4 Playstation VR pakke Tilbehør til spillkonsoller

PS4 Playstation VR pakke

VR briller, kamera, VR Worlds, Full HD 120hz, 5.7" OLED
50+ stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
3 489,-
Oculus Quest 64GB Vr briller OLED VR-briller

Oculus Quest 64GB Vr briller OLED


(9)
Ikke på lager. 50+ stk. forventes sendingsklare 9.aug.2020 (usikker dato)
5 799,-

Dette er VR-historien: En 200 år gammel idé

Vi må spole helt tilbake til 1838 for å finne de første forsøkene på å skape en virtuell virkelighet, skriver Mashable.

På denne tiden fant den britiske fysikeren Charles Wheatstone ut at hjernen forsto todimensjonale bilder som tredimensjonale når man så på to like bilder gjennom et kikkertliknende apparat, et såkalt stereoskop – som bygger på nøyaktig det samme designprinsippet som dagens lavbudsjetts VR-headset og Google Cardboard, der man stikker inn smarttelefonen og bruker den som skjerm.

Stereoskopet så slik ut:

STEREOSKOP: Bildet viser en variant av stereoskopet, som Charles Wheatstone fant opp. Det er imidlertid ikke kjent når nettopp dette apparatet ble laget. FOTO: PIXABAY

Men innovasjonen stanset selvsagt ikke der. Ifølge teknologisiden The Memo ble en flysimulator utviklet så tidlig som i 1929, det første headsettet kom i 1961 og i 1962 lagde amerikaneren Morton Heilig, som av flere blir kalt VR-teknologiens far, en 3D-film-simulator han kalte for Sensorama.

VR-en som floppet på 90-tallet

Enkelte pionerer så tidlig potensialet i virtual reality, men selv om viljen var der skulle det ta tid før teknologien kunne gi forbrukeren en opplevelse som var virkelighetsnær nok.

De som vokste opp på 90-tallet husker kanskje VR-simulatorene som var plassert rundt på kjøpesentre. På omtrent samme tid lanserte også spillprodusenter som SEGA og Nintendo sine egne VR-enheter, som ifølge The Memo floppet på grunn av høye priser, altfor høye forventninger etter massiv medieomtale – og fordi brukeropplevelsen ikke var bra nok. 

– VR floppet på 90-tallet. Maskinene hadde ikke nok datakraft og god optikk var for dyrt for privatpersoner.

Dagens VR-utstyr har relativt billig/dårlig optikk som fordreier bildet kraftig, men dagens datamaskiner er i stand til å kompensere for dette digitalt. Dette var umulig tidligere.

Nå er VR omsider her, og Fagerslett er sikker på at VR innen kort tid vil bli allemannseie.

 

Hvorfor kommer VR nå?

Smarttelefonenes inntog de seneste årene – med skjermer med høy oppløsning, samt akselerometer, gyroskop og magnetometer som registrerer hvordan du beveger telefonen – har bidratt til at VR nå vil få et kommersielt gjennombrudd, forklarer Fagerslett.

Denne teknologien har eksistert lenge og blitt benyttet blant annet i militæret, men med masseproduksjon av disse komponentene har prisene falt kraftig.

Et annet viktig moment er at mange sentrale aktører med tjukke lommebøker har investert mye i VR-teknologien. Facebook kjøpte Oculus i 2014 til svimlende 20 milliarder kroner. Google satser også tungt på VR og både spill- og mobilprodusentene er i full sving med utvikling av både software og hardware.

Hva kan VR brukes til i dag?

Vi hører mye om hvordan VR vil forandre hverdagen vår i fremtiden og hvor virkelighetsnære noen av VR-opplevelsene føles – men hvis man kjøper seg VR-utstyr i dag, hva er egentlig tilgjengelig?

– Det spørs helt på headsetet du kjøper. Mange er ikke klar at kun Valve, spillutvikleren som sammen med HTC har laget HTC Vive,  jobber med å støtte alle headsets på markedet.

Oculus har sperret av sitt innhold for konkurrentene, forklarer Fagerslett.

 Av innholdet som er tilgjengelig nå er det særlig spill som er populært: Adventure-spill, utforskende spill, ulike kjørespill, skytespill og spill innen grøssersjangeren.

POPULÆRT MED SPILL: VR vil antakeligvis bli brukt til langt mer enn underholdning, men i dag er det VR-spill som er det mest populære bruksområdet. FOTO: VG PARTNERSTUDIO

   

Ellers finnes det også innhold tilgjengelig innenfor undervisning og opplæring, 360-filmer og pornobransjen har fått øynene opp for teknologien. I tillegg har enkelte aktører i boligbransjen kastet seg på VR-bølgen. Bolig- og produktvisualisering er spådd å bli stort, og ifølge Forbes vil VR revolusjonere hvordan vi shopper.

Men det er ikke bare å kjøpe seg et Oculus Rift- eller HTC Vive-headset. Har du ikke riktig PC så vil du ikke engang få åpnet spillene. Har du en gaming-PC fra før av kan du enkelt sjekke om den er VR-ready ved hjelp av en test på Steam, forklarer Fagerslett.

– Det er sjokkerende få laptoper som er gode nok idag, men har du en kraftig gaming-PC fra før kan det hende du ikke behøver å oppgradere den. Bygger du en PC selv til rundt 15.000 kroner så har du en maskin som er bra nok til det som er tilgjengelig i dag, sier han.

Et nyannonsert tilskudd til VR som har skapt en del høye forventninger, er et nytt Half-Life-spill fra Valve – Half-Life: Alyx.

 

Dette må du passe på

Enn så lenge er det forsket lite på seneffektene ved VR-bruk, men Fagerslett forsikrer oss om at hverken han eller noen han kjenner i VR-miljøet har fått skader.

– Enkelte blir svimle og faller første gang – og det kan jo være litt skummelt. Ellers er det mange som blir kvalme.

Om man blir kvalm bør man slutte å spille ganske raskt. For om du allerede har blitt kvalm, så vil du bare bli verre av å spille videre – men farlig er det mest sannsynlig ikke.

– Det er en tilvenningssak for mange, men noen blir kvalme hver gang de prøver. Det er rett og slett urinstinktet i oss. Hjernen sjekker hele tiden om sansene har rett, og om de ikke er det så blir du kvalm.

Ellers advarer han barn under 12 år mot å bruke VR, fordi headsettene i hovedsak er tilpasset voksne. På enkelte briller kan man justere avstanden mellom linsene, men for små barn vil avstanden likevel være for stor. Det gjør at øynene tvinges til å se i hver sin retning, noe som ifølge Oculus kan føre til ubehag og negative helseeffekter.  

   

IKKE FOR BARN: Det kan være skadelig for barn å bruke VR-briller fordi avstanden mellom linsene ikke er tilpasset bredden mellom barns øyne. Her viser Fagerslett frem et Oculus Rift-headset (t.v.) og et HTC Vive-headset. FOTO: VG PARTNERSTUDIO

Så, konklusjonen etter å ha kuttet meloner med fiktive sverd, beskyttet en borg med pil og bue, kastet granater i Arizona, sett en 360-graders kortfilm fra et fiktivt verdensrom og laget glitrende og fargerike kunstverk i 360 grader?

VR er gøy, mye er imponerende godt laget og det er faktisk litte grann slitsomt (VR-trening blir helt klart en greie, folkens).

 

Opprettet: 30.06.2016

Sist oppdatert: 05.12.2019