Gaming for barn: ung gutt med briller smiler foran sin gaming PC

Positive sider med gaming for barn

Publisert 22. mar 2019 09.30, Oppdatert 10. jun 2019 12.50

Gaming har fått et ufortjent dårlig rykte, og det er på tide å slå ihjel noen myter. Stadig kommer det nye forskningsrapporter som beviser at gaming har positive sider, og her har vi samlet nyttig lesning for deg som har barn som gamer.

Den årlige barn- og medieundersøkelsen til Medietilsynet viser at foreldre er bekymret og stiller seg mer skeptiske til dataspill enn til andre mere tradisjonelle fritidsaktiviteter. I undersøkelsen ble barn spurt om hvordan de opplevde foreldrenes engasjement rundt deres fritidsaktiviteter, der kun 18 % forteller at foreldrene følger opp spill-interessen. - Men trenger det å være sånn? Tvert imot har flere forskere fra mange ulike land sett klare fordeler med gaming, her er noen av dem.

Psykologens syn på gaming

Peter Gray har publisert en artikkel på Psychology Today der han tar for seg spilling som den nye formen for lek, og hvilken innvirkning den har på barna. Samtidig skriver han at det ikke lenger er vanlig at barna finner hverandre på lekeplassen, og at dataspillingen derfor har blitt en positiv erstatter for den manglende tradisjonelle leken blant barn. Dagens dataspill har blitt mer komplekse og sosiale enn det foreldre antakelig er klar over, og er derfor en god erstatning for løkkefotballen på hjørnet.

Kognitive fordeler

De fleste forskere som har sett på gaming, har tatt for seg nettopp kognitive resultater av gaming, slik som gamingens innvirkning på IQ. Frem til nylig forsket man i hovedsak på spillenes effekt på ungdommer. Columbia University’s Mailman School of Mental Health gjorde en forskning på yngre barn i alderen 6-11 år. I dette forskningsprosjektet fylte foreldre inn antall timer barna spilte, og lærerne fylte inn barnas intellektuelle og sosiale evner. En kortversjon av resultatene viste at barn som spilte 5 timer eller mer, scoret bedre intellektuelt og akademisk. Barn som spilte dataspill fikk venner enklere, og hadde færre mentale utfordringer enn sine jevnaldrende som spilte betydelig mindre eller ikke spilte i det hele tatt.

Kreative fordeler

Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) er den mest brukte testen i USA utviklet av forskeren Ellis Paul Torrance på 60-tallet. TTCT blir, for å måle kreativt talent, basert på at kreativitet er en prosess. Amerikanske barn og ungdom av ulik alder, kjønn og med forskjellig bakgrunn ble målt etter denne standarden, og resultatet fikk en tydelig fellesnevner. Barn som gamer kommer bedre ut i testen enn barn som ikke spilte.

Bedre språk

Ikke alle barn kommuniserer godt med andre, og kommunikasjon under gaming kan være en fin måte å bryte sosiale barrierer på som man måtte ha i den fysiske verden. Lisbeth M. Brevik er førsteamanuensis ved UiO, og har sett på kartleggingsprøver i norsk i den norske videregående skolen i ett av sine forskningsprosjekter.

«Fordelen med spill, er interaktiviteten. De jeg har intervjuet, lærer engelsk på en kommunikativ måte. Ungdommene chatter med andre, og de leser og lærer språket her og nå.» Lisbeth M. Brevik.

Spesielt vil barn og ungdom med lese- og skrivevansker ha glede og læring gjennom spillingen.

Spilling er sosialt

En rekke spill er en fin arena for sosialisering. I spill som Counter Strike og League of Legends kommuniserer man med spillere fra ulike nasjonaliteter. Gaming er en fin måte å knytte vennskap med likesinnede på tvers av landegrenser. I tillegg er det en rekke spilltreff eller LAN der man fysisk møtes for å game, fra små, lokale til gigantiske internasjonale events. «The Gathering» i Vikingskipet på Hamar er Norges største LAN, der over 7000 ungdommer møter andre med felles interesse. Og vi trenger ikke reise lenger enn til Sverige for å finne verdens største spillfestival som finner sted i Jönköping.

Spill gir treningseffekt

Professor Ingo Froböse, forsker ved det tyske sportsuniversitetet i Köln, var den første som begynte å forske på e-sport som idrett. Tidlig fant han slående likheter mellom idrettsutøvere fra tradisjonell idrett og e-sport. Han har i tillegg fremmet at strategiske spill som Counter Strike og League of Legends er strategisk krevende der god motorikk er avgjørende for å lykkes. Den tyske nyhetskanalen, Deutsche Welle, har publisert en sak som fremmer den tyske forskerens resultater i saken.

Froböse har blant annet testet e-sportsutøvere for stress-hormonet kortisol. Resultatet som kom ut var slående: e-sportenes kortisolproduksjon var på samme nivå som en rallysjåfør. I tillegg så han at gamerne hadde puls på 160 opp til 180 slag pr minutt som tilsvarer hard til svært hard trening for en gjennomsnittlig 20-åring.

Den tyske forskeren fremhever strategispill som CS og LoL som ekstremt komplekse. Slike spill krever ikke bare svært god motorikk, men også forståelse for taktikk som er avgjørende for å gjøre det bra.

«Vi ble imponert over de motoriske ferdighetene og kravene spillene stilte. Våre e-sport atleter oppnådde opp til 400 bevegelser på tastatur og mus pr minutt, som er fire ganger mer enn hva en annen gjennomsnittsperson ville oppnådd.» Ingo Froböse

Forskeren nevnte spesielt at spillet krevde asymmetriske bevegelser med hendene i slike spill, noe som krever at du bruker store deler av hjernen. Dette er en type idretts-anstrengelse som få eller ingen forskere har belyst tidligere, selv om en rekke klassiske idretter krever god koordinasjon mellom hånd og øyne.

E-sport inn i varmen som idrett

På samme måte som at det ble diskutert hvorvidt sjakk faktisk var en idrett, har e-sport fått samme mottakelse. Men sporten blir stadig mer akseptert, og er nå godkjent som en idrett og blir en del av Asia-lekene i 2022. Det er ikke kjent hvilke spill det skal konkurreres i.

Gir gode jobbmuligheter

Hvis man er god nok til å game kan man leve av det, og det er det allerede mange nordmenn som gjør. Håvard Nygaard (Rain) er en av flere nordmenn som tjener godt på gaming. Laget til Nygaard, FaZe Clan, består av 5 gamere fra ulike europeiske land. Laget til Nygaard dro i land seieren under StarLadder i-League StarSeries Season 3, der de konkurrerte i spillet Counter Strike (CS). Nygaard forteller til NRK at det blir 250 reisedøgn årlig, men med en månedslønn på 100.000 vil vi tro Nygaard er fornøyd med å ha gjort hobbyen til levebrød.

Førsteamanuensis Rune Mentzoni ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen uttaler til NRK at man burde vurdere å la barnet satse på gaming dersom det viser store ferdigheter. Mentzoni trekker frem Magnus Carlsen som et eksempel. Carlsen ble tatt ut av skolen for å ta seg et friår til å satse på sjakk allerede som 12-åring etter barneskolen. Forskeren uttaler også at gaming i åtte timer i døgnet ikke gir spillavhengighet. Mentzoni utdyper at man som foreldre bør se etter adferdsendringer og om barnet klarer å balansere omgang med venner og familie, og kombinere dette med spillingen.