Den norske dronepiloten Jannik flyr med verdenstoppen

Norsk dronepilot flyr med verdenstoppen

Publisert 27. mar 2018 15.47

Det er flere og flere som får øynene opp for droner og droneflyving som konkurranse er blitt en økende trend. Få et innblikk i denne nye sporten.

På Slemmestad utenfor Oslo på et nedlagt industriområde står en fyr med noe som kan ligne på VR-briller og en fjernkontroll i hendene. Konsentrasjonen er dyp, og vi forstår hvorfor. Over oss flyr en drone i høy hastighet. Vi klarer nesten ikke å få øye på den før den flyr gjennom det som kan se ut som en hinderløype. Vi forstår at denne mannen har gjort dette mer enn én gang før.

– Jeg har alltid vært interessert i radiostyrte biler, fly og helikoptre. Det hele begynte for noen år siden da de første hobby-dronene ble bygd med sensorer fra kontrolleren til Nintendo Wii. Dette var de første billige modellene man kunne bygge selv, sier dronepilot Jannik Kokkvoll.

Les også: Slik velger du riktig drone

FULL KONTROLL: Jannik Kokkvoll flyr droner med ekstremt høy hastighet, men mister ikke kontrollen. FOTO: VG PARTNERSTUDIO

Teknologiens fremgang har gjort det mulig for denne sporten å se dagens lys. KPV står for First Person View og er en internasjonal konkurransesport som er blitt stor de siste årene.

– For min del begynte interessen for FPV-racing for to år siden. På den tiden måtte vi bruke komponenter fra annet radiostyrt utstyr siden det ikke fantes standard-deler. Vi brukte blant annet ombygde sikkerhetskameraer som var raske og lysfølsomme nok for bruk på droner. Med kjappe droner, raske kamera og videooverføring til brillene får man følelsen av å fly, sier han entusiastisk.

    

Interessen for FPV-flyving øker

Droner er nesten blitt et dagligdags syn og det er ikke vanskelig å forstå at mange er blitt bitt av drone-basillen, men det er også et økende antall som viser interesse for FPV-konkurranser.

– Etter å ha bygd ferdig min første drone kom jeg i kontakt med miljøet på Ekeberg. Det er ikke mange åpne områder i Oslo som egner seg for droneflyving, men på Ekeberg er forholdene perfekte. Her setter vi opp midlertidig baner og nå ser vi etter et sted å fly inne om vinteren, sier han.

   

   

Jannik har selv startet et eget team som arrangerer konkurranser.

– Både Quadcore-gruppen i Larvik-området og vår egen gruppe, Rotaro, møtes hver helg for å konkurrere. Flere og flere møter opp og vi har gått fra å være fem til over 20 stykker hver gang. Interessen er økende og det er gøy å se miljøet vokse.

Les også: Reglene du må kunne før du flyr med drone

   

Fascinert av spenning

Kokkvoll mener droneflyving kan sammenlignes med det kicket man kan få i et dataspill.

– Jeg blir fascinert av at dronene går styggfort. Du kan sammenligne det med et dataspill, bare ute i naturen. FPV-racing gir deg både et realt adrenalinkick, frisk luft, nye venner og en hobby som både er morsom og lærerik, sier han.

Jannik forteller at flere tror sporten kan bli fremtidens Formel-1 i lufta.

      

– I konkurranser flyr vi minst fire om gangen og jeg lover at konkurranseinstinktet vekkes når du passerer en konkurrent i finalerunden. Internasjonalt er USA størst med konkurranseorganisasjonen MulitGP etterfulgt av Sør-Korea som nettopp arrangert VM. Neste store internasjonale FPV-konkurranse arrangeres i Saudi Arabia, sier Kokkvoll.

Konkurranser som dette blir delt opp i forskjellige klasser etter størrelse på batteriet og propellen.

– Selv om noen er bygd for å være lette og andre for minst mulig luftmotstand oppfører de seg ganske likt, sier han.

    

Enkelt å starte

Det er en misforståelse at du må tømme lommeboka helt for å starte med droneflyving. Du trenger ikke velge det dyreste og det er et stort utvalg av ferdige pakker og byggesett som er litt rimeligere enn det proffene ofte velger.

– Brillene og radiokontroller begynner på 500 kroner og du kan finne komplette FPV-pakker til under 3000. Rammen er bygd av karbonfiber og om man kræsjer er det sjeldent at noe annet enn rotoren må byttes. Dette gjør at reparasjoner ikke blir dyre. Mange kobler også kontrolleren til en dronesimulatorer på PC for å øve og lære seg nye triks, sier han.

Se omgivelsene fra et nytt perspektiv med droner fra DJI, Eachine, Husan og UDI.

    

BITT AV BASILLEN: Droneflyver Jannik Kokkvoll bygger dronene sine selv.  FOTO: OLE PETER GALAASEN

– Den største utfordringen er ytelsen på batteriene. Om du flyr i maks fart, som kan være helt opp til 200 kilometer i timen, varer ikke batteriene i mer enn et par minutter. Motorene har veldig høy ytelse, men vi har nådd grensen på batterienes kapasitet, sier Kokkvoll.

Jannik tror at denne sporten kan være av stor interesse for hobbyflyvere der ute.

– Om du er interessert i FPV-racing anbefaler jeg å kontakte etablerte miljøer som finnes over hele landet. Det er veldig mange modeller å velge mellom, så det kan være lurt å høre med andre om anbefalinger. Det er lettere om du finner utstyr som andre bruker slik at du kan lære om noe går galt, sier han og avslutter:

– Alle i miljøet liker nemlig å dele kunnskap og råd om utstyr.